
גל הפיטורים של 2026: כשה-AI הופך למצדיק הרשמי לקיצוצים
עשרות אלפי עובדים פוטרו השנה מחברות הטק הגדולות בעולם, כאשר המעסיקים מצביעים על אימוץ בינה מלאכותית כגורם מרכזי. Oracle, Meta, Cisco, Amazon ואחרות מדווחות על הכנסות שיא - ובמקביל מקצצות כוח אדם בקנה מידה שלא נראה זה שנים. כפי שעולה מנתוני הרשימה שפורסמה ב-TechCrunch על ידי רבקה בלן וקוני לויזוס, מדובר בדפוס מובחן וחוזר על עצמו.
גל הפיטורים הגדול של 2026: ה-AI כנימוק, הכלכלה כמניע
בחודשים האחרונים מתעצב בתעשיית הטק העולמית דפוס שמעורר שאלות כבדות משקל: חברות מדווחות על הכנסות שיא, רווחים גדלים ומניות עולות - ובמקביל מכריזות על פיטורים המוניים, כשה-AI משמש בדרך כלל כהסבר הרשמי. כפי שפורסם ב-TechCrunch על ידי רבקה בלן וקוני לויזוס, מדובר ברשימה ארוכה ומדאיגה של חברות מובילות שנקטו בגישה זו ב-2026.
רוצה להישאר מעודכן ב-AI?
הירשם לדיוור השבועי שלנו וקבל עדכונים, המלצות על כלים, חדשות ודוחות מיוחדים
המספרים מדברים בעד עצמם
הגדולות שברשימה הן ענקיות שמוכרות לכל: Oracle חשפה בהגשה רגולטורית שנתית כי קיצצה 21,000 עובדים ב-12 החודשים האחרונים, ירידה של 13% בכוח האדם. החברה ציינה במפורש כי "אימוץ ופריסת טכנולוגיות AI בפעילויותינו הביאו, ועשויים להמשיך להביא, לקיצוצים בכוח העבודה". זאת בעוד Oracle דיווחה על רווח נקי רבעוני של 3.7 מיליארד דולר, עלייה של 27%.
Meta פיטרה כ-8,000 עובדים, כ-10% מכוח האדם שלה, תוך העברת כ-7,000 עובדים נוספים לתפקידים חדשים ממוקדי AI. Amazon קיצצה 16,000 משרות תאגידיות בינואר 2026, לאחר 14,000 קיצוצים נוספים באוקטובר 2025. Cisco הודיעה על ביטול כ-4,000 משרות, כ-5% מכוח העבודה שלה, למרות דיווח על רווח והכנסות טובים מהצפוי.
Cloudflare בלטה במיוחד: קיצצה כ-20% מכוח האדם שלה (1,100 עובדים) דווקא ברבעון שבו דיווחה על הכנסות שיא של 639.8 מיליון דולר. מנכ"ל החברה מת'יו פרינס הסביר שהרוב המכריע של המפוטרים היו "מודדים" - ניהול ביניים, כספים, משפט ורואי חשבון פנימיים.
Block של ג'ק דורסי ביצעה את הקיצוץ הדרמטי ביותר יחסית לגודלה: 4,000 עובדים, כמעט מחצית מכוח האדם. דורסי כתב ב-X: "אני סבור שרוב החברות מאחרות. בשנה הקרובה, אני מאמין שרוב החברות יגיעו לאותה מסקנה ויבצעו שינויים מבניים דומים."
ה-AI כנרטיב או כמציאות?
השאלה המרכזית שעולה מהדפוס הזה היא האם ה-AI הוא אכן הגורם המרכזי לפיטורים, או שמא הוא משמש נרטיב נוח לקיצוצים שהיו מתרחשים ממילא. חלק מהחברות ברשימה צמחו באגרסיביות בתקופת הקורונה ועתה מכווצות את הנפיחות שנצברה אז - וה-AI מספק הסבר שנשמע עתידני יותר מ"שכרנו יותר מדי".
Intuit ביטלה כ-3,000 משרות, כ-17% מכוח האדם, ו-PayPal הכריזה על תוכנית לקצץ יותר מ-4,500 משרות לאורך שנתיים עד שלוש, ה-Coinbase קיצצה 14% מכוח האדם תוך שינוי מבני לחמישה שכבות ניהוליות בלבד מתחת למנכ"ל. גם Snap, IBM, Atlassian, Dell, GitLab, Salesforce ו-Microsoft נמצאות ברשימה.
המשמעות לשוק הישראלי
המגמה הזו רלוונטית במישרין לשוק הטק הישראלי. חברות רבות בישראל משרתות את הענקיות הללו כספקיות טכנולוגיה, שותפות אינטגרציה, או כחברות בנות. כשAmazon, Cisco ו-Oracle מקצצות, ההשפעה מגיעה בסופו של דבר גם לפריפריה הישראלית של ספקים ושותפים.
במקביל, גל הפיטורים יוצר הזדמנות: מאות אלפי אנשי טכנולוגיה מנוסים שמשוחררים לשוק, חלקם בעלי ניסיון בתחומים שסטארטאפים ישראלים מגייסים אליהם בצמא - אבטחת מידע, פיתוח AI, ותשתיות ענן. מספר חברות ישראליות כבר מדווחות על גיוס אנשי טכנולוגיה לשעבר מ-Google, Meta ו-Amazon במחירים שהיו בלתי אפשריים לפני שנתיים.
נתוני חברת outplacement האמריקאית Challenger, Gray & Christmas מראים כי פיטורי הטק במאי 2026 הגיעו לשיא של שנים, כאשר AI היה הנימוק המצוטט ביותר. אם הדפוס יימשך, שוק העבודה הגלובלי בטק עומד בפני שינוי מבני שיגדיר מחדש אילו כישורים נדרשים, ואילו תפקידים הופכים לפחות רלוונטיים.
