מי מרוויח כשממשל טראמפ מכריז מלחמה על Anthropic?

מי מרוויח כשממשל טראמפ מכריז מלחמה על Anthropic?

22 ביוני 2026
מערכת זירת AI
מקור:זירת AI

ממשל טראמפ הורה ל-Anthropic להסיר את שני הדגמים החדשים שלה, Fable 5 ו-Mythos 5, בטענה לחששות ביטחון לאומי. אולם מאחורי ההחלטה מסתתרות יחסים עכורים בין החברה לממשל, לחצים פוליטיים, ותחרות תעשייתית עזה. הפרדוקס: הצעד עשוי דווקא לחזק את מעמד Anthropic בשוק.

כשהממשל מכבה את המתג - מי באמת משלם את המחיר?

באמצע יוני 2026, קיבלה Anthropic מכתב מהבית הלבן: הסירו את Fable 5 ו-Mythos 5 מהאוויר, מיידית. הנימוק הרשמי - "חששות ביטחון לאומי" - נותר עמום לחלוטין, ללא פירוט ציבורי כלשהו. החברה, שחלק ניכר מעובדיה הם אזרחים זרים, הגיעה לאותה מסקנה פשוטה: אי אפשר לוודא מי הוא "אזרח זר" ומי לא, ולכן לא נותר אלא להוריד את הדגמים לגמרי.

רוצה להישאר מעודכן ב-AI?

הירשם לדיוור השבועי שלנו וקבל עדכונים, המלצות על כלים, חדשות ודוחות מיוחדים

כפי שעולה מהדיווח שפורסם ב-TechCrunch על ידי Anthony Ha, הניצוץ האמיתי לא הגיע מגורמי ביון אלא מחוקרים של Amazon, שלטענתם מצאו דרך לעקוף את מנגנוני ההגנה של Fable 5. מנכ"ל Amazon, Andy Jassy, העביר את החששות ישירות לבית הלבן - ומשם הדברים התגלגלו במהירות חריגה, אפילו לקצב של ממשל פדרלי.

הפוליטיקה מאחורי ה-Export Control

מה שמעניין אינו האירוע עצמו אלא ההקשר שבו הוא מתרחש. Anthropic אינה חברה שטיפחה יחסים חמים עם ממשל טראמפ - בניגוד לאחרות בתעשייה. בעוד OpenAI ו-Google נוקטות בגישה דיפלומטית יותר כלפי הממשל, Anthropic בחרה לנוע על קו אחר - שילוב של שיח על "בטיחות AI" עם השקה של דגמים שהיא עצמה תיארה כ"עצמאיים ומסוכנים במיוחד".

הניגוד הזה לא נעלם מעיני מבקריה. שבוע לפני השקת Fable, הכריזה Anthropic שיש להאט את פיתוח ה-AI בשל הסיכונים הגלומים בו - ואז השיקה מיד את הדגם העוצמתי ביותר שהפיקה אי פעם. כפי שפורסם על ידי TechCrunch, מומחי אבטחת סייבר רבים חתמו על מכתב פתוח הדורש מטראמפ לבטל את הצו, בטענה שהוא מסכן את עצמם - כיוון שהדגמים המושבתים שימשו גם להגנת סייבר של מערכות אמריקאיות.

Anthopic עצמה הצביעה על כך שאותם ניצולי חולשה (jailbreaks) שנמצאו בדגמיה קיימים גם בדגמים אחרים בשוק - מה שמעלה את השאלה: האם מדובר כאן ברגולציה ענפית, או בצעד ממוקד?

הפרדוקס השיווקי

נתוני Ramp שצוטטו ב-TechCrunch מצביעים על תופעה מעניינת: העימות הקודם בין Anthropic לממשל טראמפ הוביל לעלייה משמעותית בהורדות של Claude. המשתמשים, שחיפשו אלטרנטיבה ל-ChatGPT, ראו ב-Claude את ה"אפשרות האחראית" - ה-AI שהממשל מנסה לדכא.

הדינמיקה הזו אינה ייחודית לשוק האמריקאי. חברות ישראליות המשתמשות במוצרי Anthropic - בין אם בפלטפורמות אנטרפרייז ובין אם דרך שירותי API - עשויות להתמודד עם אי-יציבות בגישה לדגמים. ספקי AI מקומיים ומפתחים שבנו על גבי Claude עלולים למצוא עצמם נדרשים לבחון חלופות בשל תלות בהחלטות פוליטיות שאינן בשליטתם.

התמונה הכוללת מציפה שאלה רחבה יותר: כשמדינה יכולה פשוט "לכבות" דגם AI בגזרה פוליטית, מה זה אומר על הריבונות הדיגיטלית של מדינות ותאגידים שתלויים בתשתיות AI אמריקאיות? מנהיגי עולם כבר הביעו חשש מהתלות הזו, ויש להניח שהאירוע הנוכחי יזרז שיחות על פיזור אסטרטגי של ספקי AI - גם בישראל.

בינתיים, Anthropic - בין אם בכוונה ובין אם לאו - הפכה לסמל ה-AI של "הרוע הקסום". וכידוע, כולם אוהבים רוע קסום.

שאלות נפוצות